Konya İlinin Sorunları, Öncelikleri Ve Beklentileri


Anadolu'nun önemli ticaret merkezleri arasında yer alan Konya, son yıllarda sanayi alanında yapmış olduğu önemli atılımlar ile ülkemizin sanayi ve ticaret metropollerinden birisi haline gelmiştir.
Bulunduğu coğrafi alan, geçmişten gelen bir transit ticaret merkezi olma özelliği ve uluslararası platformlarda düzenlenen fuarlar Konya'yı, Anadolu'da çok önemli bir il konuma getirmiştir.

Konya sanayi ve ticaret alanında önemli rekabetçi üstünlüklere sahip bir ildir.
• Arazi potansiyeli olarak Konya Türkiye'nin en şanslı şehirlerinden biridir.
• Düz arazi varlığı fabrikaların kurulması açısından çok avantajlıdır.
• Deprem riski en düşük iller arasında yer almaktadır.
• Çok yönlü ve esnek sanayisi ile büyük üretim kapasitesine sahip yatırımlar için geniş sektörel yatırım altyapısına sahiptir.
• Kara, hava ve demiryolu ile Türkiye'nin ve dünyanın her noktasına ulaşım imkanı bulunmaktadır.
• Avrupa'ya ve Ortadoğu'ya yakındır.
• Transit ticaret merkezidir.
• Düzenli şehirleşme vardır.
• Nitelikli işgücüne sahiptir.

Bununla birlikte yatırımlar açısından son derece cazip illerden biri olan Konya'da hâlâ çözüm bekleyen bazı sorunlar bulunmaktadır.
A.KONYA'NIN SORUN ALANLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ
• Endüstri Bölgesinin Kurulması
• Ana Sanayi Yatırımları
• Kümelenme Politikası
• Tarımsal Sanayi ve Kop Projesi
• Teknik Üniversite ve Sosyal Bilimler Üniversitesi
• Mesleki Eğitim Merkezinin Kurulması
• Bölgesel Menkul Kıymetler Borsası
• Ulaşım Sorunları (Hızlı Tren, Duble Yol, Çevre Yolu, Sivil Havaalanı)
1. ENDÜSTRİ BÖLGESİNİN KURULMASI
Konya bugün Türkiye'de gelişmişlik açısından sayılı iller arasında yer almaktadır. Aynı zamanda yüksek bir sanayileşme potansiyeline sahip olan Konya bugün dört adet organize sanayi bölgesi ve sayısız özel sanayi sitesine sahip olan bir şehirdir ve her yönüyle yeni sanayi merkezlerinin kurulmasına hazır bir kenttir.
Konya'nın mevcut potansiyeli de dikkate alındığında, 5084 sayılı Teşvik Yasası'ndan yararlanamaması nedeniyle meydana gelen olumsuz etkiler, başvuru aşamasında olan bir Endüstri Bölgesinin Konya'ya kazandırılmasıyla bertaraf edilebilir.
Endüstri Bölgesi kurulması ile;
- ülke ekonomisinin gelişmesine katkı,
- teknolojik gelişme ve teknoloji transferi,
- üretim artışına katkı,
- istihdam artışı,
- yeni yatırımların teşviki,
- yabancı sermaye girişi sağlanacaktır.
2. ANA SANAYİ YATIRIMLARI
Nüfus bakımından 4., toprak bakımındansa Türkiye'nin en büyük ili olan Konya'nın kamu yatırımlarından aldığı pay oldukça düşüktür.
2006 yılında kamu yatırımlarından 265 milyon 242 bin YTL pay alarak 9. sırada yer alan Konya, 2007 yılında 240 milyon 895 bin YTL pay alarak 11. sıraya gerilemiştir. Bu nedenle İlimizin kamu yatırımlarından aldığı pay arttırılmalıdır.
İlimizin ön plana çıktığı sektörlerde büyük ana sanayi yatırımlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Özellikle ilimiz; otomotiv yan sanayi, makine imalat sanayi, ayakkabı, gıda, ambalaj ve döküm sektörü, gibi alanlardaki yatırımlarını destekleyecek son derece etkin bir üretim potansiyeline sahiptir. Bu potansiyelin harekete geçirilmesi gerekmektedir. İlimiz sektörel bir üs haline getirilmelidir. Bir KOBİ başkenti olan Konya'mızda KOBİ'lere yönelik yatırım ve desteklerin artırılarak sürdürülmesine özel önem verilmelidir.

3. KÜMELENME POLİTİKASI
Küreselleşmenin etkilerinin her alana yayıldığı günümüzün rekabet koşullarında fiziksel kaynaklara sahip olanlar değil, bu kaynakları rakiplerinden daha verimli ve etkili kullananlar rekabet edebilmekte ve varlıklarını sürdürebilmektedir.
İlimizde yapılacak olan etkili bir kümelenme çalışması firmalara rekabette öne çıkmaları için pek çok avantaj sağlayacaktır. İlimizde büyük bir kümelenme potansiyeli bulunmaktadır. Bu potansiyelin en iyi şekilde değerlendirmesi amacıyla KOBİ'ler desteklenmeli ve bu konuda bilinçlendirilmelidir.

4. TARIMSAL SANAYİ VE KOP PROJESİ
• Konya bir tarıma dayalı sanayi ve bitkisel hayvansal üretim merkezidir.
• Tarım ve hayvancılık sektörü Konya ilinde, taşıdığı yüksek potansiyel itibariyle Türkiye için büyük önem arz etmektedir.
• Tarımsal ürün borsaları aracılığı ile dünya pazarına uyum için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.
• Tarım-sanayi entegrasyonu sağlanmalıdır.
• Akılcı tarım politikaları ile tarımın ülke ekonomisine katkısı artırılmalıdır.
• Konya'da tarım sektörü için çok önemli olan KOP Projesi, Türkiye'nin ilk sulama projesi olma özelliği taşımaktadır.
• Proje ile Konya Ovası'nın yüzde 70'ini sulanabilir hale getirecek ve bölgede su sıkıntısı çekilmeyecektir.
• Ayrıca sulama sorunu ortadan kalkarak tarımda ürün çeşitliliği artacak ve sanayinin hammadde ihtiyacını karşılayacak ürünler yetiştirilmiş olacaktır.
• Projenin en önemli parçası olan Mavi Tünel Projesinin temeli atılmıştır. Projenin bir an önce tamamlanması konusunda çalışmalara hız verilmelidir.

5. TEKNİK ÜNİVERSİTE VE SOSYAL BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ
İlimiz sanayisinin ihtiyaç duyduğu nitelikli işgücünü karşılayacak bir teknik üniversitenin Konya'ya kazandırılması gerekmektedir. Kurulacak olan üniversite, üniversite- sanayi işbirliğine teknik yönden büyük katkılar sağlayacaktır. Ayrıca söz konusu üniversitenin sanayide Ar-Ge faaliyetlerinin artırılmasına yardımcı olacak bir teknik altyapıya sahip olmasına dikkat edilmelidir. Kurulacak olan üniversite ileri teknoloji merkezi öncelikli ve özellikli olmalıdır.
Teknik üniversitenin yanı sıra ilimize bir Sosyal Bilimler Üniversitesi'nin kurulması da aynı derecede önem taşımaktadır. Kurulacak olan üniversiteler ile Konya'nın bir eğitim başkenti haline getirilmesi sağlanmalıdır.

6. MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİNİN KURULMASI
Sanayicimizin ihtiyaç duyduğu kalifiye eleman eksikliğini gidermek için eğitim sistemi yeniden gözden geçirilmeli ve mesleki eğitim yeniden yapılandırılmalıdır. Bu amaçla ilimizde bir Mesleki Eğitim Merkezi kurulmalıdır. Üniversiteye gidemeyen lise mezunları bu mesleki eğitim merkezi vasıtasıyla sanayiye kazandırılacaktır.

7. BÖLGESEL MENKUL KIYMETLER BORSASI
Sermaye piyasasında yapılacak değişiklikle;
• Anadolu'da ekonominin lokomotifi olan KOBİ'lerin sermaye ihtiyaçlarını minimum maliyetle elde etmeleri için Nasdaq benzeri bölgesel borsaların oluşturulması gerekmektedir.
• Konya'nın her geçen gün gelişen sanayisi ve ticareti göz önünde bulundurularak mahallî bir menkul kıymetler borsasının kurulması zarurî görülmektedir.

8. ULAŞIM
Yatırım ve istihdamın üst sınırlara tırmandığı Konya'da, üretilen malların iç ve dış pazarlara ulaşması ulaşım alt yapısının gerçekleşmesi ile mümkün olacaktır.
Bu nedenle Konya-Ankara arası hızlı tren ve Konya'yı diğer illere bağlayan yolların duble yola dönüştürülmesi projelerinin tamamlanması ve yurtiçi ve yurtdışı hava ulaşımının sağlanarak sivil havaalanının kurulması çalışmalarının bir an önce hayata geçirilmesi gerekmektedir.

8.1. Hızlı Tren Projesi
Nüfus, tarım ve sanayi açısından Türkiye'nin büyük şehirlerinden biri olan İlimiz, hızlı tren projesi ile Ankara'ya ve İstanbul'a yakınlaşacaktır. Bu projenin tamamlanmasıyla, İstanbul-Konya arasındaki 12 saat 25 dakikalık mesafe 3 saat 45 dakikaya düşecektir.
İlimizin ülke içindeki bağlantılarını daha kuvvetli ve işlevsel hale getirecek olan hızlı tren projesinin bir an önce tamamlanması gerekmektedir. Ayrıca Konya-Mersin-Adana ve Konya-Antalya arası hızlı tren çalışmaları başlatılmalıdır.

8.2. Duble Yol Yapımının Tamamlanması
İlimiz İç Anadolu Bölgesinin ortasında diğer bütün illeri birbirine bağlayan önemli bir geçiş güzergahıdır. Bu nedenle Konya'yı lojistik üst haline getirilebilecek çalışmalar yapılmalıdır.
Bu çerçevede Konya ile çevre iller arasındaki duble yol çalışmalarının genişletilmesi ve Nazım imar planı çerçevesinde 126 km'yi bulan Konya şehir çevre yolu yapım çalışmalarına bir an önce başlanması gerekmektedir.

8.3. Sivil Havaalanı
Konya ve etki alanı düşünüldüğünde en büyük ihtiyaçlarından birisi Sivil Havaalanı Projesidir. Böyle bir proje Konya'yı bir fuar ve kongre merkezi haline getirecektir. Ayrıca proje, Konya ile bir bütünlük arz eden Aksaray ve Karaman illerine de hitap edecek bir yapıda hazırlanmalıdır.
Diğer yandan mevcut askeri havaalanı şehir içinde kalmaktadır. Bu nedenle mevcut askeri havaalanı Karapınar çevresine nakledilerek, merkezdeki havaalanı sivil havaalanına dönüştürülmelidir.

8.4. Yurtiçi ve Yurtdışı Hava Ulaşımı
Bugün Konya'dan sadece İstanbul'a uçak seferleri bulunmaktadır. Konyalı işadamları başta İzmir olmak üzere bazı büyükşehirlere de iç hat seferleri düzenlenmesini istemektedir. Bu çerçevede İzmir-Konya-Gaziantep, İzmir-Konya-Erzurum, İzmir-Konya-Van gibi aktarmalı seferler konulmalıdır.
Ayrıca Konya'nın ihracat potansiyeli göz önünde bulundurulduğunda, Konya'dan yurtdışına uçak seferlerinin başlatılması büyük önem taşımaktadır.

A. ÜLKEMİZİN SOSYO-EKONOMİK ÖNCELİKLERİNE YÖNELİK ÖNERİLERİMİZ
Hem ilimizin hem de ülkemizin sosyo-ekonomik önceliklerine yönelik bazı önerilerimiz vardır. Bunlar şu şekildedir:

• Eğitim Reformu ve İşgücü Beceri Dönüşümü
• Sosyal Güvenlik Reformu
• Vergi Sisteminin Yenilenmesi ve İyileştirilmesi
• İstihdam Piyasası ve Çalışma Mevzuatı Reformu
• Girişimciliğin Teşvik Edilmesi
• Altyapı Sektörlerinin Rekabete Açılması
• Yatırım Teşvik Sisteminin Revize Edilmesi
• İnovasyon
• Yeni Ticaret Kanunu
• Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
• Hipermarketler Yasa Tasarısı

1. EĞİTİM REFORMU VE İŞGÜCÜ BECERİ DÖNÜŞÜMÜ
• Eğitim sistemi ile işgücü piyasası arasındaki ilişkiler kuvvetlendirilmelidir.
• İşgücünün beceri dönüşümünü sağlayan aktif politikalar izlenmelidir.
• Öğrencilerimizin son teknolojik gelişmeleri takip etmelerini sağlayacak bilgi ve teknoloji donanımları temin edilmelidir.
• Türkiye'de mesleki eğitim veren okulların tüm ortaöğretim kurumları içerisindeki payı %35 iken, Avrupa'da bu oran %70'ler seviyesindedir.
• Türkiye'de mesleki eğitimin payı AB standartları seviyesine getirilmelidir.

2. SOSYAL GÜVENLİK REFORMU
• Yapılacak olan Sosyal Güvenlik Reformu ile sosyal güvenlikte birlik sağlanmalıdır.
• Hızlı ve yerel hizmet sunumu sağlanmalıdır.
• Vatandaş memnuniyetini artıracak ve bürokrasiyi azaltacak düzenlemelerin bir an önce uygulamaya geçirilmesi sağlanmalıdır.
• Özellikle kadınlara yönelik girişimci teşvikini sağlayıcı düzenlemeler yapılmalıdır.
• Kadınların işgücüne katılımı sağlanmalıdır.
Bu çerçevede;
- Gerekli hukuki düzenlemeler bir an önce yapılmalı,
- Katılımı arttıracak mali düzenlemeler yapılmalı,
- Düşük ücret uygulaması terk edilmeli,
- Eğitim eksikliği giderilmeli,
- Sosyal güvenlikten maksimum seviyede faydalanma sağlanmalıdır.
Bilindiği gibi Sosyal Güvenlik Yasa Tasarısı'nın tamamen uygulanması Temmuz 2008'e ertelenmiştir. Bu ertelenmeden dolayı işçi ve işverenlerimizin zarar görmemeleri için gerekli önlemler alınarak azami dikkat gösterilmelidir.

3. VERGİ SİSTEMİNİN YENİLENMESİ VE İYİLEŞTİRİLMESİ
• Etkin bir vergi sistemi için; verimlilik, vergi yüklerinin adil bir şekilde dağıtılması ve vergi programlarının bir bütün olarak ele alınması gerekmektedir.
• Vergi politikalarının piyasa ekonomisini güçlendirme yönündeki ekonomik politikalarla uyumlu olması sağlanmalıdır.
• Vergide anlaşılabilirlik ve netlik sağlanmalıdır.
• Kayıt dışı ekonominin azaltılması gerekmektedir. Böylece üretim, istihdam ve ihracat artışı sağlanarak, rekabet edebilirliğimiz en üst düzeye çıkarılmalıdır.
• Kayıt dışı ekonominin kayıt altına alınabilmesi için tüm tahsilat ve ödemeler banka sisteminden geçirilmelidir.
• Vergi oranları düşürülerek vergi tabanı genişletilmelidir.
• Adil, şeffaf ve iyileştirilmiş bir vergi sistemi için vergi ağırlığı dolaylı vergiden dolaysız vergiye kaydırılmalıdır.
• Vergi yöneticileri vergi yasasını sanayicilere ve iş alemine karşı Demokles'in Kılıcı gibi kullanmamalıdır.
• Vergi idaresi ile vatandaşın beyanı esas olmalı ancak yanıltıcı bilginin tespiti halinde denetleme yapılmalıdır.
• Vergi dairelerindeki gayri kanuni sorgulama uygulamaları ortadan kaldırılmalıdır.
• Reel ulusal gelirin artmasını en fazla teşvik eden vergi yapısına sahip vergi sistemleri ile etkinliği sağlamak esas olmalıdır.
• Vergi sisteminin, yüksek ekonomik faaliyet seviyesini desteklemesinin ve teşvik etmesinin yanı sıra kaynakların en üst seviyede tahsisinin de sağlaması gerekmektedir.
• Kamu harcamaları ile ilgili tasarruflara da azami dikkat çekilmelidir.
• Ülkemizde uygulanmakta olan gelir vergisi sisteminde oto kontrol önlemleri olmalıdır. Ticari hayatı olumsuz etkileyecek düzenlemelerden kaçınılmalıdır.
• Vergi gelirleri bütçe faiz ödemeleri yolu ile yüksek gelir gruplarına rant aktarma aracı haline gelmemelidir. Yani vergi gelirleri gelir dağılımını iyileştirici etkide bulunmalıdır.

4. İSTİHDAM PİYASASI VE ÇALIŞMA MEVZUATI REFORMU
• Şirketlerin birleşmeleri ve KOBİ'lerin ortaklık kurması özel vergi teşvikleri ile desteklenmelidir.
• İşletmeler üzerindeki sosyal yükler azaltılmalıdır.
• Üretimi ve rekabet gücünü esas alan ulusal ücret politikası uygulanmalıdır.
• AB sosyal politikasına uyumda Türk ekonomisinin rekabet gücü gözetilmelidir.
• Çalışan sayısı 50 kişiyi aşan işletmelerde söz konusu olan ilave istihdam anlayışından vazgeçilmelidir. (%3 özürlü, %1 eski hükümlü, %1 terör mağduru istihdamı gibi)

5. GİRİŞİMCİLİĞİN TEŞVİK EDİLMESİ
• Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde girişimciliğin oynadığı rol çok büyüktür.
• Girişimcilik, yeni kaynaklarla, yeni teknolojilerle toplumu tanıştırır ve bu sayede daha önce kullanılmayan veya daha az kullanılan kaynaklar ekonomiye kazandırılır ve üretimde artış meydana gelir.
• Yeni açılan bir şirket veya yeniden yapılandırılan bir şirket ülkenin istihdam hacmini arttırır ve tüm bunlar sonucunda da iktisadi kalkınma pozitif bir ivme kaydeder.
• Girişimcilik Türkiye'de yeni bir kavram olması sebebiyle pek fazla ilerleme göstermemektedir.
• Türkiye'de kadınlar ve gençler eğitim eksikliği ve finansman sorunları yüzünden girişimci olamamaktadır.
• Özellikle kadın ve gençlerin iş dünyasında ihtiyaç duyulan bilgiye, eğitime ve kredi mekanizmalarına ulaşımı sağlanmalı ve bu çerçevede girişimci teşvikini sağlayıcı düzenlemeler yapılmalıdır.

6. İSTİHDAM PİYASASI VE ÇALIŞMA MEVZUATI REFORMU
• Şirketlerin birleşmeleri ve KOBİ'lerin ortaklık kurması özel vergi teşvikleri ile desteklenmelidir.
• İşletmeler üzerindeki sosyal yükler azaltılmalıdır.
• Üretimi ve rekabet gücünü esas alan ulusal ücret politikası uygulanmalıdır.
• AB sosyal politikasına uyumda Türk ekonomisinin rekabet gücü gözetilmelidir.
• Çalışan sayısı 50 kişiyi aşan işletmelerde söz konusu olan ilave istihdam anlayışından vazgeçilmelidir. (%3 özürlü, %1 eski hükümlü, %1 terör mağduru istihdamı gibi)

7. ALTYAPI SEKTÖRLERİNİN REKABETE AÇILMASI
• Rekabeti kısıtlayan anlaşmaların ve egemen durumun haksız kullanımının ortadan kaldırılması,
• Firmalar arası birleşmelerin kontrol edilmesi,
• Devlet yardımlarında etkin gözetimin sağlanması gerekmektedir.

8. YATIRIM VE TEŞVİK SİSTEMİNİN REVİZE EDİLMESİ
• Doğu ve Güneydoğu başta olmak üzere bütün Anadolu için ekonomik göçü engellemek amacıyla yeni teşvik politikasına ihtiyaç vardır.
• Yatırımların teşvikinde AB uygulamaları da dikkate alınarak, etkin yatırım araçlarının kullanılmalı, bürokrasi azaltılmalı ve şeffaflık sağlanmalıdır.
• Türkiye'nin sanayi haritası çıkarılarak, birbirini besleyen yatırımlar ile bölgesel ve sektörel gelişmeye yönelik projeler özellikle desteklenmelidir.
• KOSGEB'in destek verdiği KOBİ kapsamı genişletilmeli ve imalat sektörü dışındaki diğer sektörlerde yer alan KOBİ'ler de bu desteklerden faydalanabilmelidir.
• KOSGEB tarafından KOBİ'lere sağlanan destek ve krediler çeşitlendirilmeli ve bu teşviklerdeki prosedürler basitleştirilmelidir.
• Ayrıca yürütülen Sanayi Envanteri çalışmaları bir an önce tamamlanmalıdır. Böylece Türk sanayisinin stratejisi ortaya konulmalıdır.

9. İNOVASYON
• Farklı ve yeni fikirlerin geliştirilmesi ve uygulanması olarak ifade edilen inovasyon kavramı, kürselleşme sürecinde özellikle KOBİ'ler açısından vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir.
• Ayrıca inovasyon, kurumsallaşma konusunda sıkıntı yaşayan KOBİ'ler için de temel çıkış noktası olacaktır.
• Bu konuda devletin KOBİ'lere sağlayacağı destek büyük önem taşımaktadır. Bu noktada Ar-Ge çalışmaları desteklenmeli ve yenilikler, yenilikçi fikirler cazip hale getirilmelidir.
• Bu çerçevede devlet, inovasyon konusunu bir politika olarak algılamalı ve devletin tüm birimleri inovasyon fikrini iyi bir şeklide kavrayarak bu konuda ciddi adımlar atmalıdır.
• Konya'da:
- Konya Teknokent'i OSB'lerle işbirliği geliştirilmelidir;
- KOBİlerimiz bilgilendirilmeli,
- KOBİ'lere yeni fikir oluşturmaları konusunda teknik destek sağlanmalıdır.

10. YENİ TİCARET KANUNU
• Türk ticari hayatını kolaylaştıracak yeni bir ticaret kanunu gerekmektedir.
• Şu anda komisyonda bekleyen bu kanunun bir an önce yasalaşması ile birlikte 51 yıldır değişmeyen yasanın günümüz koşullarına uygun hale gelecektir.
Bu kanun ile;
- Şirketlerin tasfiyesi, birleşmesi, kurulması şeffaf olmalı ve böylece ülke ekonomisine katkı sağlanmalıdır.
- Sermaye şirketleri için bağımsız bir denetleme sağlanmalıdır.
- Etkin bir denetim ve kontrol sistemi olmalıdır.

11. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
• 2003 yılında yürürlüğe giren Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu'nun uygulanması aşamasında bazı sorunlar ortaya çıkmaktadır.
• Bu Kanun ile getirilen Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri'nden çıkan kararlar çoğunlukla tüketici lehine olmakta ve üreticinin hakları göz ardı edilmektedir.
• Bu çerçevede hem tüketiciyi hem de üreticiyi koruyan yeni bir düzenleme getirilmelidir.

12. HİPERMARKETLER YASA TASARISI
Haksız rekabetin ortadan kaldırılması amacıyla hazırlanan "Hipermarketler Yasa Tasarısı”, bu haliyle çıkarılmamalı, yeniden düzenlenerek hem küçük esnafın hem büyük alışveriş merkezlerinin hem de halkımızın çıkar ve ihtiyaçları gözetilmelidir.

Sonuç olarak,
Ülkemiz ve Konya adına sıralamış olduğumuz tüm bu sorunlar çözüme kavuşturulduğu taktirde, sanayi ve ticarette ulusal ve uluslararası alanda rekabet edebilirliğimiz artacaktır.

Konya'nın sahip olduğu ticaret ve sanayi potansiyeli en iyi şekilde değerlendirildiği taktirde, hem ülkemiz hem de ilimiz kalkınacaktır.

Hiç yorum yok: