Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nün yatırım programına aldığı Ankara-Konya çift hat hızlı demiryolu ile ilgili ilk etap ihalesinde teklifler alındı.
TCDD Genel Müdürlüğü'nün, Ankara-İstanbul çift hat hızlı demiryolu projesinden sonra gündemine aldığı Ankara (Malıköy)-Konya demiryolunun hızlı trene göre çift hatlı inşasına yönelik detay uygulama projeleri için 8 yerli ve yabancı firma başvuruda bulundu.
TCDD Genel Müdürlüğü'nün yapacağı değerlendirmenin ardından söz konusu demiryolu güzergahına ilişkin projeler hazırlanacak. TCDD'nin 2008 yılına kadar tamamlamayı planladığı Ankara-Konya çift hat demiryolu güzergahı ile proje çalışmalarının tamamlanmasının ardından hattın inşaatı ile ilgili çalışmalara başlanacak.
Ankara (Malıköy)-Konya arasında saatte 250 kilometre hız yapabilen trenlere göre demiryolu yapımı amacıyla yaklaşık 230 kilometrelik kesimin hızlı tren proje kriterlerine göre çift hatlı olarak inşası öngörülüyor.
TCDD'nin Ankara-İstanbul mevcut demiryolu projesinden sonra ikinci büyük 'hızlı tren' projesi olarak hayata geçirilecek yatırım için yaklaşık 600 trilyon liralık harcama yapılması planlanıyor.
Yeni demiryolu hattının tamamlanması ile birlikte Ankara-Konya arasındaki ulaşım bir saat 15 dakikaya düşürülmüş olacak.
Konya, Başkent'in banliyösü olacak
Yaklaşık 4 yılda tamamlanması beklenen Ankara-Konya arası hızlı tren projesiyle, iki kent arasındaki mesafenin 1 saate inmesi, Konya'yı, Başkent'in banliyösü haline getirecek.
Saatte 250 kilometre hıza ulaşan trenler Ankara-Konya arasında 3.5 saat olan ulaşım mesafesini 1 saate indirmekle kalmayacak, her iki kentte de önemli sosyo-ekonomik gelişmelere neden olacak. Konya Şehir Plancıları Odası Başkanı Fatih Yılmaz, hızlı trenin, AB ülkeleri ile Japonya'da aşırı nüfus yoğunluğu olan kentleri rahatlatmak ve insanların banliyölere kolayca ulaşmasını sağlamak için kullanıldığını söyledi.
“KONYA'DA OTUR, ANKARA'DA ÇALIŞ” DÖNEMİ
Başkent olmasının da etkisiyle, sanayileşmeye bağlı olarak hızla büyüyen Başkent Ankara'nın da benzer bir rahatlamaya ihtiyacı olduğunu vurgulayan Yılmaz, bu projenin avantajlarını şöyle sıraladı: “Bu açıdan bakıldığında, Ankara-Konya arasındaki hızlı tren projesi büyük bir şanstır. Yaklaşık 5 yıl sonra, iki kent arasında hızlı tren seferleri başladığında Ankara, hem trafik hem de konut açısından çok daha sıkıntılı bir kent olacak. Hızlı treni halen kullanan ülkelerde olduğu gibi, pek çok Başkentli, konut başta olmak üzere daha ucuz yaşam şartlarının bulunduğu, düzenli kentleşmeye uygun engebesiz coğrafi yapısıyla sahip olan Konya'da oturup, Ankara'da çalışacak. Konya'dan Ankara'ya yaklaşık 1 saatte gidilecek.” Bu durumun, Konya'da ekonomisini de önemli ölçüde canlandıracağını ifade eden Yılmaz, “Konya, yakın gelecekte karşılaşacağı bu yeni duruma, yeni yollar açıp, yeni ve büyük iskan sahaları yaratarak önceden hazırlık yapmalıdır” dedi. Yılmaz, hızlı tren seferlerinin başlamasıyla, Ankara'nın yükünün bir kısmını omuzlayabilmesi için Konya'da yeni en az 15-20 bin konutluk inşaat projelerine hemen başlanması gerektiğini sözlerine ekledi.
Kaynak:http://www.merhabagazetesi.com.tr/arsiv/2004/09/02/g2.htm
TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü
“Konya Ankara arası 1 saat 15 dakikaya inecek”
Ankara- Konya arası Hızlı Tren Projesi ile ilgili çalışmaların hangi aşamada olduğunu öğrenmek amacı ile TCDD'den istediğimiz bilgiler aşağıdadır
Kuruluşumuzca Ankara Konya arasında çift hatlı ve 250km/saat işletme hızına uygun olarak inşaası düşünülen Hızlı Tren Projesi'ne ilişkin ihaleye esas detay projelerinin hazırlanması için ihaleye çıkılmıştır.
Yapımı düşünülen ve projenin gerçekleştirilmesi halinde Ankara- Konya arasındaki mevcut güzergah uzunluğu 300 kilometre, seyahat süresi de 1 saat 16 dakika olacaktır.
Bu proje hayata geçirildiğinde, seyahat süresinin azaltılması, Türkiye ölçeğinde, Konya'nın demiryolu bağlantıları bakımından kavşak noktası haline getirilmesi dışında, yük-yolcu taşımacılığı açısından da önemli kolaylıklar sağlanmış olacaktır.
Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi için ön yeterlilik ihalelerine 8 firma başvuruda bulunmuştur. Şu anda ön yeterlilik incelemeleri kuruluşumuzca devam etmektedir.”
Konya Milletvekili Ahmet Büyükakkaşlar'
“Hızlı Tren Projesi ile sadece Konya-Ankara arası değil İstanbul-Konya arası da kısalacak”
Bu proje ile yakından ilgilenen Konya Milletvekili Ahmet Büyükakkaşlar projenin sadece ulaşım açısından değerlendirilmemesi gerektiğini, Konya'nın sosyo ekonomik anlamdaki gelişmesine önemli katkılarda bulunacağını, ve bu projenin ilerki yıllarda daha da detaylandırılarak Türkiye'nin üç bölgesine genişletileceğini söyledi.
Bu konuda Büyükkakkaşlar'ın da açıklaması şöyle; “Konya-Ankara arasında vatandaşlarımızın rahat, huzurlu daha hızlı gidip gelmelerini sağlamak amacıyla hızlı tren projesini hayata geçirmeyi amaçlamaktayız.
Proje TCDD Genel Müdürlüğü'nün fizibilite etüdü bitirilmiş, Uygulama Projesi yapılacak hatlar kapsamında bulunmaktadır. Bu projenin en kısa zamanda başlatılması için çalışmalarımız son hızla devam ediyor.
Devlet Demir Yolları'nın 2004 yılı programında 2004 01 0060 no'lu proje kapsamında Ankara-Konya Yeni Demiryolu Hattı etüt-proje olarak yer almaktadır. Bu projesi 1997 yılında İTÜ tarafında fizibilitesi yapılan Ankara-Konya projesi bugünkü şartlara göre uygun olmadığı görülmüş ve yeni bir proje hazırlanmasına başlanmıştır.
Ankara Konya Yeni Demiryolu hattı yapımı projesinde Trenin hızı 250 km./saat, hat uzunluğu 320 km, seyir süresi 1 saat 16 dakika olan çift hatlı elektrikli ve sinyalizasyonlu olarak dizaynı düşünülmüş ve bu çerçevede fizibilite etüdü yapılmıştır.
Konya-Ankara Hızlı Tren Projesi'nin amacı: Proje Ankara'yı Konya'ya ve Konya üzerinden Akdeniz'e bağlamaktadır. Ayrıca Ankara'nın Karadeniz'e bağlantısı ile Karadeniz Akdeniz arasında önemli bir enine eksen oluşmasına katkı sağlayıcı bir nitelik taşımaktadır. Proje ile iki önemli ilimiz arasında en kısa ve hızlı demiryolu taşımacılığı sağlanmış olacaktır.
Konya-Ankara Hızlı Tren Projesi tamamlandığı zaman Konya'dan hızlı trene binen bir kişi İstanbul'a da gidebilecektir. Konya-Ankara arası 1 saat 16 dakikada, Ankara'dan İstanbul'a 3 saat 10 dakika olmak üzere toplam 4 saat 26 dakikada İstanbul'a ulaşabilecektir.
Konya Ankara Hızlı Tren Projesi yalnız Konya Ankara arası değil İstanbul ve Güneyi Kuzeye yani Samsun'u Mersin ve Antalya'ya bağlayan bir projenin başlangıcı olacaktır.
Konya Ankara Demiryolu projesinin maliyeti 2003 birim fiyatlarına göre: 527,8 trilyon liraya göre belirlenmiştir.
Hızlı Trenler, 40 Yıldır Dünyanın Çeşitli Ülkelerinde Kullanılıyor
- Yeni kuşak demiryolu hatları üzerinde giden bu trenlerin bazıları 500 kilometrenin üzerinde hız yapabiliyor .Hızlı trenlerin söz konusu yüksek hızlara ulaşması için, ancak bu hızı destekleyen özel yapım demiryolu rayları gerekiyor. Hızlı trenlerin güvenli şekilde işlemesi, vagon aerodinamiğinden elektronik kontrol sistemlerine kadar, birçok alt yapı unsurunun tamamlanmasına bağlı.
Hızlı trenlerin rahat ve güvenli yolculuk yapması için birçok faktörün bir araya gelmesi gerekiyor. En önemli şartlardan birisi de, trenlerin ulaştığı yüksek hızı destekleyecek rayların dayanıklılığı. Hızlı trenlerin güvenli şekilde işlemesi için, vagon aerodinamiğinden elektronik kontrol sistemlerine kadar, birçok altyapı unsurunun tamamlanması gerekiyor.
Hızlı trenler 40 yıldır dünyanın çeşitli ülkelerinde milyonlarca yolcuyu taşıyor. Yeni kuşak demiryolu hatları üzerinde giden bu trenlerin bazıları saatte 500 kilometrenin üzerinde hıza ulaşabiliyor.
İlk hızlı tren 1964 Tokyo Olimpiyatları için Japonya tarafından geliştirilmişti. İlk hızlı tren Tokaido ilk seferini, Tokyo-Osaka arasında gerçekleştirmişti. Japonya'yı Fransa izledi. Mevcut demiryolu hattını yenileyen ve daha hafif özel vagonlar imal eden Fransız Devlet Demiryolları İşletmeleri, 1967 yılındaki ilk denemesinde saatte ortalama 253 kilometre, 1972'de ise 318 kilometre hıza ulaştı. Hızlı trenler bugün Fransa dışında Almanya, Belçika, Hollanda, İngiltere, İspanya ve İtalya dahil birçok Avrupa ülkesi, ABD, Japonya, Çin ve Güney Kore'de kullanılıyor. Bu trenlerin bir kısmı saatte 500 kilometre hızı dahi aşarak rekor kırıyorlar. Japon treni ise 581 km'ye ulaştı.
Bir trenin yüksek hıza ulaşmasını sağlayan birinci faktör motor gücü. Avrupa'da önceleri dizel motorlu lokomotiflerin çektiği hızlı trenler, elektrik enerjisi ucuzladıkça, yerini elektrik motorlu lokomotiflere bıraktı. Fransa'daki kullanımda bulunan yeni kuşak hızlı trenlerde, 6 ila 10 megavat gücünde 8 ila 12 adet motor bulunuyor.
Yüksek hızlara ulaşmak için ikinci önemli faktör ise, vagonların yapısı. Dünyada kullanılan hızlı trenlerin vagonları, eski kuşak trenlere göre çok daha hafif. Vagonların, trenin maruz kaldığı hava ve ray sürtünmesini minimuma indirmeleri için özel bir aerodinamik yapıda üretilmeleri gerekiyor. İlk ve son vagon, vagon arası boşluklar özel olarak hesaplanırken, yine ray sürtünmesini azaltmak için özel tasarlanmış tekerlekler kullanılıyor.
Hızlı trenlerin söz konusu yüksek hızlara ulaşması için ancak bu hızı destekleyen özel yapım demiryolu rayları gerekiyor. Yüksek hızlarda merkezkaç kuvveti normale göre çok daha yüksek olduğu için, rayların bu hızı destekleyecek güçte dayanıklı olması gerekiyor. Raydan çıkma tehlikesini minimize etmek için, yüksek hızlı demiryolu hatlarının mümkün olduğunca düz, eğimsiz ve virajsız inşa edilmesi gerektiği belirtiliyor.
Seyir ortamındaki herhangi bir değişiklik treni olumsuz etkileyeceğinden, yüksek hızlı hatlarda tünel kullanmaktan kaçınılıyor. Eski hatlar üzerinde ise, trenler, hız performanslarının ancak yarısını kullanabiliyor.
Almanya hariç, bütün ülkelerde tren hatları tel örgülerle dış ortamdan yalıtılmış durumda. Bunun başlıca sebebi, tren raylarına girecek bir otomobil, hayvan veya insandan kaynaklanacak kazaları önlemek. Trafik sinyalizasyonu, seyir kontrolü ve diğer güvenlik sistemleri için en son teknoloji kullanılıyor. Günde binlerce yolcuyu taşıyan hızlı trenlerin, görevlerini güvenle yerine getirebilmeleri sayılan altyapı yatırımlarına bağlı.
Konya Hızlı Tren'e Ne zaman Kavuşacak?
zaman: 02:23
Etiketler: ankara-konya hızlı tren projesi, demiryolu, hızlı tren, konya
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder